W serii Lage Landen Studies (Amsterdam University Press) ukazała się książka dr. Mikołaja Buczaka pt. Interculturele competentie in het universitair onderwijs in Nederlands als vreemde taal (Kompetencja interkulturowa w nauczaniu języka niderlandzkiego jako obcego na poziomie akademickim).
Rozwijanie kompetencji interkulturowej poszerza horyzonty poznawcze, sprzyja kształtowaniu postaw tolerancji i otwartości, a także pozwala dostrzegać podobieństwa i różnice kulturowe oraz poddawać je krytycznej analizie. W nauczaniu języków obcych uwzględnianie wymiaru interkulturowego przyczynia się do głębszego rozumienia różnorodności kulturowej i językowej we współczesnym świecie.
W swojej najnowszej publikacji dr Mikołaj Buczak podkreśla znaczenie rozwijania tej kompetencji w procesie nauczania i uczenia się języka niderlandzkiego jako obcego. W oparciu o metodologię mieszaną bada, w jakim stopniu studenci niderlandystyki na Uniwersytecie Wrocławskim, Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II rozwijają kompetencję interkulturową w trakcie trwania studiów licencjackich. Analizuje również, w jaki sposób rozwój ten wspierany jest zarówno przez treści zawarte w materiałach dydaktycznych, jak i techniki nauczania stosowane przez nauczycieli akademickich podczas zajęć z praktycznej nauki języka niderlandzkiego.
Wyniki badań dostarczają cennych wniosków na temat kształtowania kompetencji interkulturowej w złożonym kontekście międzynarodowej niderlandystyki.
Książka dostępna jest w wersji drukowanej oraz w formule Open Access (pdf i epub).