O studiach magisterskich z perspektywy studentów opowiedzieli 14 kwietnia 2025 r. absolwenci studiów niderlandystycznych Hanna Bereźnicka, Jules Lewandowicz i Anita Niechcielska. Spotkanie odbyło się w cyklu „In de hoofdrol…” (W roli głównej) organizowanym przez Koło Naukowe Oranjes.
Hanna Bereźnicka, obecnie przygotowująca rozprawę doktorską w Zakładzie Studiów Niderlandzkich i Południowoafrykańskich, mówiła o różnicach między studiami licencjackimi i magisterskimi a także o akademickich korzyściach płynących z podjęcia studiów II stopnia, takich jak między innymi doskonalenie sprawności językowych, możliwość wzięcia udziału w projektach badawczych, czy wyjazdach na kwerendy. Wspomniała również o łączeniu studiów magisterskich oraz doktoranckich z pracą tłumacza.
Jules Lewandowicz skupił się na programach wymiany studenckiej w ramach programów CEEPUS i Erasmus (w tym również Blended Intensive Programme [BIP]), oraz kursach letnich języka niderlandzkiego. organizowanych przez Niderlandzką Unię Językową. Mówił także o praktycznych aspektach studiów magisterskich oraz możliwości łączenia ich z karierą zawodową (staże, oferty pracy dla osób posiadających status studenta), w przypadku Julesa w sektorze edukacji - dydaktyce języków obcych, zwłaszcza języka niderlandzkiego.
Anita Niechcielska również wspomniała o kwerendzie związanej z przygotowywaną przez nią pracą magisterską, zwracając uwagę na to, że lepsza znajomość języka, którą dysponują słuchacze studiów magisterskich zmienia perspektywę doświadczenia niderlandzkiej rzeczywistości. Podobnie jak przedmówcy, poświęciła sporo uwagi łączeniu studiów z pracą zawodową, w tym z pracą w (prawie) pełnym wymiarze godzin.
Absolwenci zgodnie podkreślali, że studia II stopnia znacznie różnią się od studiów licencjackich: jest mniej zajęć, grupy są mniej liczne, inna jest też motywacja osób studiujących a samo przygotowanie pracy magisterskiej trwa dwa lata i odbywa się inaczej niż w przypadku pracy dyplomowej na studiach I stopnia (również z uwagi na doświadczenie zdobyte podczas pracy nad licencjatem). W każdej z wypowiedzi poruszony został również temat pracy zawodowej w tym aspekcie, że studia magisterskie nie tylko nie wykluczają jej podjęcia, ale, wręcz przeciwnie, są w tym przypadku (często) niezbędnym warunkiem (status studenta, konieczność posiadania dyplomu magistra w przypadku niektórych stanowisk) a w przyszłości niezaprzeczalnym atutem.