W drugiej połowie roku 2023 sześcioro wykładowców Wydziału Anglistyki wzięło udział w stażu dydaktycznym finansowanym w ramach programu stażowego dla nauczycieli akademickich realizowanego w ramach projektu „UNIWERSYTET JUTRA II – zintegrowany program rozwoju Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu” nr POWR.03.05.00-00-Z303/18.
Prof. UAM dr hab. Dagmara Drewniak odbyła wizytę na York University w Toronto, gdzie uczestniczyła w zajęciach dotyczących literatury i kultury kanadyjskiej, a także studiów kobiecych prowadzonych przez wykładowczynie School of Gender, Sexuality and Women’s Studies. Wyjazd był niezwykłą okazją do poznania systemu nauczania i rekrutacji torontońskiego York University, wizyty w Robarts Centre for Canadian Studies at York University, spotkania się z wieloma wykładowczyniami i wykładowcami zarówno z York University jak i University of Toronto, a także z pisarkami i wydawcami książek.
Od 15 do 28 października dr Marcin Markowicz z Pracowni Literatury Kanadyjskiej przebywał na stażu dydaktycznym na Uniwersytecie w Toronto [Department of English, University of Toronto]. Podczas stażu dr Markowicz odbywał konsultacje z nauczycielami akademickimi, regularnie uczęszczał na zajęcia i zapoznawał się ze specyfiką dydaktyki literatury w Kanadzie. Ponadto dr Markowicz zbierał materiały niezbędne do opracowania autorskich kursów z literatury kanadyjskiej. Mentorką dr. Markowicza była Profesor Smaro Kamboureli-jedna z najwybitniejszych badaczek literatury i kultury kanadyjskiej. Jak mówi dr Markowicz: „Staż na University of Toronto był bardzo wartościowym doświadczeniem dla mnie jako kanadysty i dydaktyka. Jestem wdzięczny za możliwość obserwowania wybitnych dydaktyków w pracy i czerpania z ich doświadczenia. Nawiązałem wiele znajomości, które niewątpliwie zaowocują w mojej przyszłej pracy dydaktycznej i naukowej.”
We wrześniu br. dr Marcin Turski przebywał na stypendium w York University, w Toronto, w kanadyjskiej prowincji Ontario. Pobyt wykorzystany został na zapoznanie się z bogatą ofertą dydaktyczną w zakresie zajęć j. angielskiego dla studentów zagranicznych, pochodzących głównie z Ameryki Łacińskiej i Azji. Wizytacje zajęć doświadczonych nauczycieli pozwoliły na zapoznanie się z potrzebami, mocnymi i słabszymi stronami studentów kanadyjskiej uczelni i z wykorzystywanymi w nauczaniu hybrydowym rozwiązaniami technicznymi. Podjęto także rozmowy z szefem Szkoły Kształcenia Ustawicznego (School of Continuing Studies) dotyczące rozszerzenia współpracy pomiędzy WA i uczelnią w Toronto, m.in. poprzez organizację odpłatnej dla studentów Wydziału Anglistyki Szkoły Letniej w Kanadzie, łączącej cykl zajęć z bogatym programem kulturalnym.
Również we wrześniu mgr Małgorzata Łyczykowska odbyła staż dydaktyczny na Columbia University w Nowym Jorku (Languages Department) oraz na Ohio University (Teacher Education). Podczas pobytu miała okazję wizytować zajęcia i odbywać konsultacje z doświadczonymi nauczycielami akademickimi. Niezwykle cennym doświadczeniem były także dyskusje ze studentami pragnącymi po ukończeniu studiów zajmować się nauczaniem. Dzięki gościnności władz Ohio University mgr Łyczykowska miała także możliwość wziąć udział w spotkaniu integracyjnym dla wykładowców OU. Opiekunem stażu był prof. Frans Doppen z Ohio University, który przez wiele lat był kierownikiem zakładu Teacher Education. Dzięki jego zaangażowaniu i wsparciu mgr Łyczykowska miała szansę zapoznać się z organizacją i specyfiką studiów dydaktycznych. Na prośbę władz wydziału mgr Łyczykowska przedstawiła studentom prezentacje na temat systemu edukacji w Polsce, Wydziału Anglistyki, a także polskiej kultury i historii.
Oprócz wyżej wymienionych wykładowców w projekcie wzięły udział także prof. Joanna Pawelczyk oraz mgr Ewa Tomczak-Łukaszewska.