Data publikacji w serwisie:

Workshopy i wykłady dla uczniów wielkopolskich szkół w semestrze letnim 2023-2024

W semestrze letnim roku akademickiego 2023-2024 odbyła się kolejna tura workshopów i wykładów dla uczniów wielkopolskich szkół, którą zorganizował Robert de Louw z Zakładu Studiów Niderlandzkich i Południowoafrykańskich (Wydział Anglistyki, SNJL, UAM). Poniżej sprawozdania z nich napisane przez prowadzących. Załączamy też fotorelację.

Podobnie jak w latach poprzednich, wszystkie warsztaty, zarówno te w semestrze zimowym, jak i poniższe, koordynował Robert de Louw.

1)

27.03.2024

Jakie niderlandzkie obrazy warto znać? I jak poprawnie wymówić nazwiska ich autorów?

Tego, między innymi, dowiedzieli się uczniowie i uczennice wielkopolskich szkół podczas warsztatu, który poprowadziły Nancy Saeys i Martyna Kliks z Zakładu Studiów Niderlandzkich i Południowoafrykańskich, 27 marca.

Martyna Kliks opowiedziała o dziełach sztuki, które wyszły poza mury muzeów i stały się częścią popkultury. Uczestnicy poznali historie średniowiecznych, barokowych i współczesnych obrazów, m.in. "Słoneczników" Vincenta van Gogha i "Dziewczyny z perłą" Johannesa Vermeera.

Nancy Saeys przedstawiła najważniejsze zasady wymowy języka niderlandzkiego. Podczas ćwiczeń uczestnicy starali się opanować poszczególne dźwięki, takie jak krótkie i długie samogłoski czy charakterystyczne dla języka niderlandzkiego gardłowe "h". Pojawiły się uśmiechy, a nawet śmiechy!

W spotkaniu uczestniczyli uczniowie następujących szkół:

  • Zespół Szkół w Kórniku
  • Liceum Ogólnokształcące im. H. Sienkiewicza we Wrześni
  • Zespół Szkół Handlowych im. Bohaterów Poznańskiego Czerwca '56 w Poznaniu
  • ILO w Lesznie
  • V LO w Poznaniu
  • Społeczne Liceum nr 4 STO w Poznaniu

2)

18.04.2024  - „na zamówienie”

W dniu 18 kwietnia odbyły się po raz drugi warsztaty prowadzone w języku niemieckim. Prowadząca – Joanna Meesters – opowiedziała na początku o tym, jak woda ukształtowała tożsamość Holendrów, jak radzono sobie ze związanymi z nią zagrożeniami oraz jaką rolę odgrywa ona w dzisiejszej Holandii. Uczniowie aktywnie włączali się do dyskusji i padły nawet ciekawe rozwiązania. Temat pierwszy został zakończony piosenką zespołu niderlandzkiego BLØF, dzięki czemu uczniowie mogli się wsłuchać w język niderlandzki.

Następnie Joanna Meesters pokazała zależność między językiem niderlandzkim a niemieckim i przeprowadziła wśród uczniów zabawę językową, pokazując podobieństwa i różnice między „sąsiedzkimi” językami. Czy Niemiec i Holender mają to samo na myśli mówiąć: ‘slim’, de zee, czy ‘Het huis is gekocht en verkocht’?

Na końcu uczniowie zadali pytania o naszych studiach niderlandystycznych na UAM oraz o perspektywach zawodowych absolwentów. Spotkanie zakończyło się oprowadzaniem uczniów po naszym budynku.

W spotkaniu uczestniczyli uczniowie szkoły: Prywatne Liceum Ogólnokształcące Mieszko w Poznaniu

3)

29.05.2024

Kacper Sobański (2BA) przeprowadził z gośćmi ich pierwszą lekcję niderlandzkiego. Uczniowie (i nauczyciele) mieli okazję przećwiczyć gardłowe “g”, dowiedzieć się, jak prawidłowo wymawia się znane im ze świata sportu, filmu i kultury nazwiska, dowiedzieć się, czym jest Dunglish, a także odgadnąć prawidłowe znaczenie przeróżnych tzw. “false friends”.

Następnie wraz z Małgorzatą Łyczykowską przeprowadzili z uczniami quiz, przy okazji którego opowiedzieli o holenderskich tradycjach i ciekawostkach związanych z Holandią. Współautorką prezentacji była Aleksandra Filipiak (1MA).

Małgorzata Łyczykowska, członkini zespołu do spraw promocji, przybliżyła uczniom profil naszych studiów i opowiedziała o możliwościach, jakie czekają na absolwentów niderlandystyki (zachęcamy do spojrzenia na opis kierunku).

W tym workshopie wzięli udział uczniowie I LO w Gnieźnie, Technikum w Poznaniu (część Zespołu Szkół im. Jadwigi i Władysława Zamoyskich) i 5 LO w Poznaniu.

4)

05.06.2024 - „na zamówienie”

Po krótkim wprowadzniu o języku niderlandzkim, prowadząca, Nancy Saeys, przeprowadziła lekcję tego języka. Uczniowie poznali różnego rodzaju słowa i zwroty. Pod koniec lekcji uczniowie potrafili się przedstawić po niderlandzku, powiedzieć, gdzie mieszkają, itd. Wszyscy się dobrze bawili. Na koniec prowadząca odpowiedziała na pytania uczniów na temat Holandii i Belgii.

Uczestnikami byli uczniowie Społecznego Liceum nr 4 STO w Poznaniu.