Language of Empowerment
wersja w języku angielskim (version in English)
„Language of Empowerment” to coroczny cykl seminariów organizowanych na Wydziale Anglistyki UAM w ramach International Week for Equality and Inclusion (tj. Międzynarodowego Tygodnia Równości i Inkluzywności). Wydarzenie to jest okazją do przedstawienia zagrożeń wynikających z różnych form dyskryminacji oraz szansą na zabranie głosu w dyskusji na temat znaczenia takich wartości jak równość i akceptacja. A to wszystko w duchu proklamacji UNESCO mówiącej, że:
„Tolerancja to szacunek, akceptacja i uznanie bogactwa różnorodności kultur na świecie, naszych form wyrazu i sposobów na bycie człowiekiem. Sprzyja jej wiedza, otwartość, komunikowanie się oraz wolność słowa, sumienia i wiary. Tolerancja jest harmonią w różnorodności. To nie tylko moralny obowiązek, ale także prawny i polityczny warunek. Tolerancja – wartość, która czyni możliwym pokój – przyczynia się do zastąpienia kultury wojny kulturą pokoju.” (Deklaracja Zasad Tolerancji przyjęta przez UNESCO w 1995 roku).
„Language of Empowerment” to wykłady wygłoszone w języku polskim i angielskim.
Lista prelegentów i prelegentek, których do chwili obecnej mieliśmy zaszczyt gościć
Rok 2024
Pełna playlista [link zewnętrzny]
- Katarzyna Kotula, Ministra ds. Równości
Wykład otwierający [link zewnętrzny do treści w języku angielskim] - Mary Ellen Curtin, American University, Washington, DC
Race, representation, and the pursuit of a meaningful vote in US politics [link zewnętrzny do treści w języku angielskim] - Kacper Łodzikowski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Challenges of implicit bias in AI: Towards awareness and mitigation [link zewnętrzny do treści w języku angielskim] - Iwona Mazur, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
A functional approach to audio description as a means of social inclusion in a multimodal world
Rok 2023
Pełna playlista [link zewnętrzny]
- Judith E. Rosenstein, United States Naval Academy
Sticks and Stones: The power of language [link zewnętrzny do treści w języku angielskim] - Gayathri Prabhu, Manipal Centre for Humanities, MAHE, Indie
Interlocutor of Dreams: Narrative Nooks in Rashsundari Debi’s autobiography Amar Jiban (1868) - Agata Hauser, Wydział Prawa i Administracji, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Legal empowerment and human rights - Valentyna Ushchyna, Wołyński Uniwersytet Narodowy im. Łesi Ukrainki
Language of Ukrainian empowerment: Discursive construction of national identity in worldview narratives [link zewnętrzny do treści w języku angielskim] - Michael Hornsby, Wydział Anglistyki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Empowering minority language communities: Which approach is best? [link zewnętrzny do treści w języku angielskim]
Rok 2022
Pełna playlista [link zewnętrzny]
- Emma Dawson Varughese, Manipal Centre for Humanities, MAHE, Manipal, Indie
Feminist empowerment and visual language: An analysis of Neelima P. Aryan’s short graphic story ‘the prey’ - Katarzyna Bronk-Bacon, Wydział Anglistyki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Eighteenth- and nineteenth-century epistolary lessons on ageing and old age [link zewnętrzny do treści w języku angielskim] - Tomasz Wicherkiewicz, Wydział Neofilologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Language policies as tools of empowering marginalized language communities [link zewnętrzny do treści w języku angielskim] - Rada Samorządu Studentów Wydziału Anglistyki UAM, Wydział Anglistyki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Studenci, studentki i osoby studiujące: Inicjatywy Rady Samorządu Studentów i społeczności studenckiej [link zewnętrzny] - Dorota Zyskowska, Porsche Polska
Równouprawnienie w biznesie: Od teorii do praktyki [link zewnętrzny]
Rok 2021
Pełna playlista [link zewnętrzny]
- Kornelia Boczkowska, Wydział Anglistyki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Horsey is not a metaphor: Human-animal relations, gender and the body in experimental film [link zewnętrzny do treści w języku angielskim] - Joseph N. Cooper, College of Education and Human Development, University of Massachusetts Boston
Anti-Racism, Inclusive Excellence, and The A.R.C. of Justice Framework: A New Paradigm for Sport Leadership [link zewnętrzny do treści w języku angielskim] - Magdalena Zabielska, Wydział Anglistyki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
It gave the impression that I wasn’t welcome: Foreigners’ disempowering experiences with healthcare institutions in Poznań [link zewnętrzny do treści w języku angielskim] - Monika Browarczyk, Wydział Neofilologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Mrówki wśród słoni. Auto/biograficzne narracje wykluczenia i marginalizacji w Indiach [link zewnętrzny] - Dariusz Drążkowski, Wydział Psychologii i Kognitywistyki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Oparte na dowodach naukowych metody zapobiegania aktywizacji zagrożenia stereotypem na uczelni [link zewnętrzny]
Rok 2020
Pełna playlista [link zewnętrzny]
- Samuel Bennett, Wydział Anglistyki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
'We' are good, 'they' are bad: Using language to exclude [link zewnętrzny do treści w języku angielskim] - Katarzyna Burzyńska, Wydział Anglistyki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
(In)visible and (dis)abled bodies: English early modern dramatists stage pregnant embodiment [link zewnętrzny do treści w języku angielskim] - Agnieszka Kiełkiewicz-Janowiak, Wydział Anglistyki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Gender specification of nouns naming people in Polish: Toward social inclusion and equality? [link zewnętrzny do treści w języku angielskim] - Rafał Jończyk, Wydział Anglistyki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
“Women are struggling with task”: How stereotype threat affects creativity in female engineers [link zewnętrzny do treści w języku angielskim] - Błażej Warkocki, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Od „sztuki przewrotnej” do „literatury queer”: Nieheteronormatywne wątki kultury polskiej [link zewnętrzny] - Joanna Śmiecińska (Wydział Anglistyki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) & Jowita Wycisk (Wydział Psychologii i Kognitywistyki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Rodziny LGBT+ w Polsce: Od stresu mniejszościowego do zmiany społecznej [link zewnętrzny]